Bahasa Melayu sebagai pengantar ilmu mula-mula
disarankan dalam Laporan Razak 1956 dan kemudian diperkukuh dalam Laporan
Abdul Rahman Talib 1960. Terbukti kini bahawa Bahasa Melayu mampu menjadi
bahasa ilmu apabila digunakan sepenuhnya di institut pengajian tinggi awam di
Malaysia. Apakah dengan pencapaian tersebut mencerminkan masa depan yang
gemilang bagi Bahasa Melayu?. Jawapannya mungkin ya atau mungkin tidak,
bergantung kepada persepsi individu yang melihat persoalan ini.
Terkadangnya kedengaran suara sumbang yang
mengatakan bahasa Melayu tidak mampu menjadi bahasa ilmu. Pada hakikatnya orang
itu sendiri yang tidak mampu menguasai Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu bukan
sebaliknya. Bahasa yang canggih dikatakan bahasa ilmu, bahasa bagi budaya
tinggi, dan lebih tegas lagi bahasa bagi sains dan teknologi.
Peningkatan ilmu dan profesionalisme dalam sesuatu
bidang itu haruslah seiring dengan peningkatan ketrampilan wahana itu sendiri,
yakni bahasa. Banyak orang berfikir bahasa itu jatuh di tempat kedua dan
pertamanya ilmu itu. Persepsi ini perlu diubah. Bahasa itu juga satu ilmu dan
sejarah membuktikan banyak ahli yang melahirkan pemikiran dan ciptaan baru
menguasai ilmu dan bahasa sebagai satu entiti yang terpadu.
Kita sebenarnya memiliki bahasa yang berkembang dan
dinamis dalam menghadapi apa juga cabaran yang bakal datang. Seharusnya tidak
timbul lagi krisis kepercayaan terhadap Bahasa Melayu. Perbincangan topik ini
akan menunpukan kepada persoalan cabaran yang dihadapi oleh Bahasa Melayu,
iaitu: kewujudan masyarakat yang dwibahasa: Bahasa Melayu dan Dasar Pendidikan
Negara; Bahasa Melayu dalam teknologi maklumat dan komunikasi; dan akhirnya
Bahasa Melayu dalam era globalisasi....
No comments:
Post a Comment